Nemato & Red Tide - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van ninalinneman - WaarBenJij.nu Nemato & Red Tide - Reisverslag uit Port Alfred, Zuid-Afrika van ninalinneman - WaarBenJij.nu

Nemato & Red Tide

16 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Port Alfred

Hoi Allemaal, hier weer een berichtje van uit het zonovergoten Zuid Afrika.

We zijn deze week de township ingeweest, eerst met school en gister nog met een klein groepje en een jongen van school (Tamzi) liet ons van alles zien. De township in Port Alfred heet Nemato (Nelson Mandela Township), het is absoluut niet gevaarlijk zoals wij ‘Dutchies’ allemaal denken. De mensen zijn zo blij om ons te zien! Stenden heeft een aantal projecten in de township lopen die behoorlijk succesvol zijn; er is een buitenschoolse opvang, computerlessen, bokslessen en een ‘restaurant’. Ik heb me opgegeven om te helpen bij de buitenschoolse opvang, hier verblijven de kinderen van mensen die op de ‘dump side’ zoeken naar voedsel en bruikbare spullen.

Het is heel bijzonder hoe verschillend de huizen in de township zijn. Er wonen ook ‘rijke’ mensen die niet uit de township weg willen omdat het daar zo leuk is om te wonen, zij hebben best dikke huizen terwijl hun buurman in een golfplaten hutje woont. Als je de township in gaat zijn het in het begin allemaal stenen huisjes, maar hoe verder je gaat hoe slechter het wordt. Maar ondanks alles heeft iedereen de deur, als ze een deur hebben, open staan en je bent altijd van harte welkom.

Zaterdag zijn we met Tamzi de township in geweest en hij liet ons wat meer zien hoe de mensen daar leven. We zijn bij een Tavern (bar) geweest en hij werd zelfs ‘hero’ genoemd omdat hij allemaal blanken mee had genomen op een zaterdag. Om als blanke op een zaterdag in de township te lopen is heel ongebruikelijk, omdat alle community projects door de week geopend zijn. Iedereen kijkt je aan, maar ze zijn ook heel vriendelijk en zwaaien allemaal. We zijn ook bij een supermarktje geweest er kwamen superveel mensen op af, want er waren dutchies in de supermarkt en dat willen ze natuurlijk wel even zien!

Al met al vond ik het super leuk om de township van 2 kanten te bekijken, de projecten die Stenden doet en het echte leven in de township. Het is best moeilijk te omschrijven hoe de mensen daar leven dus ik hoop dat ik jullie een beetje een goede indruk heb kunnen geven van de township.

Verder hebben we heerlijk genoten van de zon en het strand deze week. Deze week was het red tide (zeevonk), dit gebeurt 1 keer in de 10 jaar en is natuurverschijnsel waarbij de algen ‘s avonds felblauw oplichten in de golven. Dat is zo ongelovelijk mooi! Als je op het natte zand liep dan lichtten je voetstappen ook blauw op, echt heel bijzonder.

Het heeft ook heel hard geregend en geonweerd! Bijna alle huizen zijn ondergelopen (behalve mijne, haha!) en de stroom viel steeds uit. We werden midden in de nacht wakker gemaakt door een vriend die ook in Botmill woont dat het bij hem overstroomd was, later hoorden we dat het bij de andere huizen ook zo was. Ons kamertje zit het laagst dus wij hebben super veel geluk gehad!

Ik hoop dat jullie blij zijn met de update!

Groetjes uit Zuid-Afrika!

• 16 Februari 2014 - 22:54

Ria En Gerrie:

Hee schat ..
    Geweldig om weer een update te lezen ... Wij 'Dutchies' kunnen niet genoeg krijgen van jouw verhalen en foto's ... Zo weten wij een beetje hoe het er daar aan toe gaat ..
    Super tof van jou, omte helpen in een Township.
    We zijn ook heel blij dat je het daar goed naar je zin hebt .. Dat stelt ons dan ook weer gerust.. Want in gedachten zijn we natuurlijk constant bij jou ( het is voor ons hier natuurlijk ook heel erg wennen)
    En vanaf morgen school!! Gewoon hard werken en je best doen . Hahah !!
    Heel veel plezier en wijsheid lieverd ...
    Dikke kus en knuffels van Mama en Gerrie <3